- Komme i gang
- Betingelser på innskudd
- Annonsene på markedsplassen
- Roller og rettigheter
- Kundeerklæring
- Portefølje
- Rapportering
- Sikkerhet og personvern
- Bærekraft i Fixrate
Hva er en kundeerklæring?
For å kunne opprette en konto og plassere penger i en bank, må du fylle ut en enkel kundeerklæring for bedriften.
Kundeerklæringen inneholder informasjon om organisasjonen og organisasjonens virksomhet. Banken trenger denne informasjonen for å oppfylle hvitvaskingsforskriften og øvrige myndighetskrav.
Du trenger bare å fylle ut kundeerklæringen en gang. Fixrate vil automatisk sende kundeerklæringen som et vedlegg til banken når du bestiller et innskudd.
Hvem kan signere kundeerklæringen?
Kundeerklæringen må signeres av noen som enten:
- Selv har formell signeringsrett for bedriften
- Har fått fullmakt fra noen med formell signeringsrett for bedriften
Hvem som har formell signeringsrett for bedriften kan du se ved å søke opp bedriften på http://brreg.no.
Den som skal signere kundeerklæringen må registreres som bruker i Fixrate med rollen "Kontoåpner".
Kundeerklæringen må alltid være oppdatert
Kundeerklæringen må alltid være oppdatert slik at informasjonen gjenspeiler de faktiske forhold. Dersom signaturen på kundeerklæringen er for gammel kan du risikere at banken avviser et innskudd og ber deg signere kundeerklæringen på nytt.
Når du gjør et nytt innskudd skal kundeerklæringen være signert nylig. Hvor nylig kundeerklæringen må være signert kan variere fra bank til bank, men dersom den er eldre enn 12 måneder vil banken mest sannsynlig mene at den er for gammel.