- Komme i gang
- Betingelser på innskudd
- Annonsene på markedsplassen
- Roller og rettigheter
- Kundeerklæring
- Portefølje
- Rapportering
- Sikkerhet og personvern
- Bærekraft i Fixrate
Bærekraft i Fixrate
Formål og verdier
Så, hvorfor Fixrate? Hvorfor er vi egentlig til?
Fixrate er et norsk fintech selskap etablert i 2017. Med teknologi og kompetanse, skal vi legge til rette for at bedrifter kan benytte seg av bankenes rentetilbud på en enkel, trygg og transparent måte.
Hva ønsker vi å oppnå
Vi skal skape et transparent, effektivt og enkelt marked for store bankinnskudd.
Visjonen er vår rettesnor, og forfekter enkelhet for bank og innskyter. Begge kundegruppene peker på enkelhet og uavhengighet som Fixrates fortrinn, noe vi skal fortsette å fokusere på for å styrke vår posisjon.
Det unike med Fixrate er at vi med en enkel og sømløs plattform gir banker og innskytere forbedret prosess og styrket resultat. Vi ønsker å gi alle som bruker vår tjeneste gnistrende kundeopplevelser i møte med oss og vår tjeneste!
Hvordan vi jobber og behandler hverandre
- Vi jobber smart
- Vi finner smarte løsninger for å aktivere bedrifters likviditet. Smart er enkelt, det er også uventet, positivt og modig.
- Vi er uavhengig
- Vi er vår egen herre og er dedikert til å tilrettelegge for gode samarbeid mellom innskytere og banker. Uavhengigheten er vår stolthet og troverdighet.
- Vi er empatiske
- Vi ser et menneske i hver kunde og i hver kollega. Vi er opptatt av å forstå relasjoner og motivasjoner og bygge løsninger rundt mennesker, for å skape suksess og fremdrift.
- Vi er ekte
- Vi er en fintech fra bygda. Vi er startet for å være lette på foten og løse utfordringer som de store aktørene ikke får til.
Disse verdiene ligger til grunn for hvordan vi behandler hverandre og for hvordan vi jobber. Det skal være lav terskel for ros og tilbakemeldinger vi sier hva vi har på hjertet og tør å utfordre sannheter og gjeldende praksis, vi er ekte og bruker empati i vår måte å utfordre og samhandle på.
Hva jobber vi med
- Tilrettelegge og veilede beskriver meningen med det vi driver med. Ved å tilrettelegge og veilede bidrar vi til at innskyter finner bank, bank finner kapital. Vår suksess kommer fra å jobbe med løsninger og relasjoner med disse ordene i bakhodet. Vi er en uavhengig tilrettelegger som spiller på lag med kundene våre på begge sider av vår plattform.
- Vi bidrar til effektivitet og lønnsomhet for våre kunder - Fixrate bidrar til et åpent og effektivt marked for store bankinnskudd. Vi gir både innskytere og banker på markedsplassen tilgang til noe de ikke har hatt tilgang til før, en heldigital løsning der banker og innskytere enkelt når hverandre.
- Vi endrer en bransje - Vi lager et velfungerende marked for store bankinnskudd. Ny teknologi og nye digitale prosesser gjør verden mindre og informasjon mer tilgjengelig. Dette betyr også at makt forflyttes. Og transaksjoner som før var relasjonelt betinget, blir mer rasjonelle og heldigitale. Fixrate åpner opp og tilgjengeliggjør informasjon som før var forbeholdt en-til-en dialog, vi effektiviserer og demokratiserer markedet for bankinnskudd.
- Vi lager noe helt nytt. Vi fjerner unødvendige beslutningslag. Vi åpner opp og demokratiserer innskuddsmarkedet. Vi gjør det enklere å diversifisere både økonomisk og geografisk! Og gjennom dette legger vi til rette for et mer rettferdig marked!
- Vi bygger de små og mellomstore bankene i Norge - Vi er litt Robin Hood. Vi hjelper de mindre bankene med å vokse. Vi har flyttet milliarder av kroner fra Aker Brygge til norske distrikter. Og det er vi stolte av! Fixrate gjør det mulig for de lokale- og regionale bankene å konkurrere med de på toppen om de aller største kundene. Fixrate er med på å flytte makt til kundene og de mindre bankene litt på bekostning av de største bankene.
- Vi bygger vår egen bedrift stein for stein. Vi bygger vår egen arbeidsplass. Og vi er ekstremt stolte av at vi hele tiden jobber for å lage en løsning som våre kunder skal være ekstremt fornøyd med.
Hva betyr bærekraft i Fixrate?
For mange er miljø og klima det første de tenker på når de hører ordet «bærekraft».
Men, bærekraft er mer enn bare miljø og klima. For oss er det også viktig å være en positiv bidragsyter i samfunnet og et godt sted å jobbe for våre ansatte.
Vi tror at for å fortsette å være en suksessrik bedrift også videre inn i fremtiden, er det viktig for oss å gjøre en god jobb på tre essensielle områder: folk, prosesser og produkter.
For å definere og vurdere tiltakene vi gjør under fanen «bærekraft» og som vil ha direkte innvirkning på disse tre områdene, har vi tatt utgangspunkt i ESG rammeverket – Environment, Social, Governance – som på norsk kan oversettes til miljø, sosiale forhold og virksomhetsstyring.
Environment/miljø
Det er viktig at vi alle er med å ta vare på miljøet. På grunn av virksomheten vi driver har Fixrate et begrenset direkte klimaavtrykk, derfor har vi valgt å ikke lage et klimaregnskap. Likevel er vi opptatt av å ta vare på miljøet og å gjøre det vi kan for at vår virksomhets miljøpåvirkning har positivt fortegn.
Vi har allerede gjort flere tiltak for å begrense våre egne utslipp; vi kildesorterer, digitale møteløsninger benyttes i utstrakt grad for å redusere reisevirksomheten, vi bruker minimalt med papir og vi kjøper gjerne brukte kontormøbler og kontorutstyr når dette er mulig. I tillegg er Fixrate en digital løsning som i seg selv reduserer behovet for papir, fysiske forsendelser per post og reisevirksomhet.
Social/Sosiale forhold
Hva slags arbeidsgiver Fixrate ønsker å være og også om hvordan vi ønsker å bidra i samfunnet, der hjertet vårt banker litt ekstra for distrikts-Norge.
I vårt etiske fundament har vi spesielt satt søkelyset på følgende områder:
Jobbe i Fixrate
- Fixrate er en familievennlig start up. Vi vet at det å bygge en bedrift ligner mer på en maraton enn en sprint. Det er ikke et mål med mange sene kvelder på kontoret. Vi vil at alle som jobber i selskapet skal ha tid til familie, fritidsaktiviteter og privatliv. Vi er alle i ulike livssituasjoner, og vi tilpasser jobben etter det.
- I Fixrate er vi fleksible og former vår egen arbeidshverdag. Vi er ikke opptatt av hvor og når man jobber, men tenker alltid at vi jobber best sammen, så derfor er det opp til den enkelte å bidra til godt teamarbeid og samhandling.
- Vi jobber kundeorientert og tverrfaglig, og har korte beslutningsprosesser.
- Vi tror på aktivt eierskap for å skape involvering, så alle i Fixrate får anledning til å eie sin egen arbeidsplass gjennom aksjeprogram for ansatte.
For å være gode må vi av og til ut i verden for å lære mer og tenke nytt. Alle oppfordres til å delta på kurs eller konferanser som er relevante for jobben i Fixrate. Vi vurderer hvert enkelt tilfelle dersom det er snakk om videreutdanning eller veldig kostbare kurs.
Vi ønsker å ta vare på kompetanse i selskapet og det er en fordel for selskapet med ansatte som ønsker å videreutvikle seg og ta større ansvar.
Samtidig oppfordrer vi også ALLE til å holde foredrag og kurs.
Alle våre ansatte har skriftlige arbeidskontrakter – på et språk de forstår - som hensyntar norsk lovverk, og alle våre ansatte står selvfølgelig fritt til å organisere seg i en fagforening.
Likestilling og mangfold
Likestilling er en grunnleggende verdi for oss som jobber her, og for Fixrate som selskap. Her snakker vi om grunnleggende likeverd på tvers av blant annet nasjonalitet, etnisk bakgrunn, livssyn, legning og kjønn. Dette forventer vi også av de underleverandørene vi velger å samarbeide med.
Vi jobber aktivt med mangfold og er proaktive for å få til en god kjønnsbalanse, vi har en uttalt policy på at vi alltid i alle stillinger vi søker etter skal ha kvinnelige søkere og sørge for at vi har med oss mangfoldsperspektivet i utvelgelse og intervjuprosess.
Dette påvirker mange av våre strategiske og operative beslutninger, som blant annet:
- Foreldrepermisjon reduserer ikke ansiennitet på noen måte.
- Man får utbetalt bonus også mens man er i foreldrepermisjon.
- Selvsagt får man full lønn under foreldrepermisjon.
Helse
Vi ønsker at våre ansatte har et godt liv – og en god helse. Her kan faktisk vi som arbeidsgiver bidra en god del. Vi bryr oss om ergonomi og fysisk arbeidsmiljø. Alle tilpasser sine arbeidsplasser på kontoret og hjemme så vi unngår slitasje og helseplager.
Influensa kan være plagsom, men heldigvis finnes det vaksine. Ønsker ansatte å ta influensavaksine dekkes kostnaden ved å levere utgiftsrapport.
Arbeidsmiljø og kultur
Verdiene våre er drivere for den bedriftskulturen vi ønsker. Vi er åpne og ekte i samhandling med hverandre og våre kunder. Vi er rause og deler med hverandre. Vi skal ta oss tid til å feire og bygge samhold i teamet. Vi har en egen gjeng som har ansvar for at vi som team gjør noe hyggelig sammen, sosialkontoret. Vi deler alle tema som drøftes i ledermøtet. Vi har ikke hierarki, så alle som jobber i Fixrate er med på å påvirke retning.
Sosialkontoret
Vi har et årshjul som viser hva vi skal gjøre sammen som team i løpet av et år. Vi har en fast tur i året med hele gjengen. I tillegg arrangeres det lønningspils, sommerfest og julebord. Hvert kvartal samles vi for å jobbe sammen om retning og bidrar til felles målbilde - to samlinger på teams og to fysiske samlinger der vi går ut og spiser sammen på kvelden.
Distriktsvennlig forretningsmodell
Vi jobber for å skape levekraftige distrikt og ønsker å bygge selskap med hovedkontor i distriktet. Selv om vi også har kontorer i Oslo og Trondheim, er en viktig verdi i selskapet å ansette og bygge kompetanse i Steinkjer.
Fixrate er på mange måter en forkjemper for bærekraftige lokalsamfunn, både ved at vi bygger eget selskap og ansetter flinke folk i distriktene, men også gjennom forretningsmodellen. Fixrate flytter kapital ut i distriktene. Små banker får enklere tilgang til kapital uavhengig av geografi. Fixrate er med på å opprettholde sterke sparebanker og vekstkraftige distrikt.
Sparebankforeningens tidligere administrerende direktør, Iman Winkelman, har sagt følgende:
«Fixrate har på mange måter bidratt til å fjerne distansen mellom kapitalen på Aker Brygge og distriktene. Alle banker, uansett hvor de befinner seg, kan nå på en mye enklere måte enn tidligere hente kapital fra de store innskyterne. Klart det er med på å styrke mulighetene til både sparebankene og distriktene».
Governance/virksomhetsstyring
Er viktige verktøy for å drifte og utvikle virksomheten vår. Fixrate sin virksomhet er ikke underlagt konsesjon eller tilsyn fra Finanstilsynet. Tjenestene vi leverer til bankene er ikke ansett som utkontraktering av virksomhet etter IKT-forskriften, med unntak av signeringsløsningen med BankID, som er underlagt tilsyn fra Finanstilsynet.
Internasjonale konvensjoner
Selv om vi ikke direkte har utarbeidet våre retningslinjer med utgangspunkt i
internasjonale retningslinjer som:
- UN Global Compacts 10 prinsipper.
- Sentrale FN-konvensjoner, så som FNs menneskerettighetserklæring, barnekonvensjonen, konvensjon om sivile og politiske rettigheter, om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og om rasediskriminering.
- ILOs konvensjoner og særlig kjernekonvensjonene om organisasjonsfrihet og rett til kollektive forhandlinger, forbud mot barnearbeid, forbud mot tvangsarbeid og forbud mot diskriminering.
Vi ser at vårt etiske fundament, våre verdier og våre interne retningslinjer i all hovedsak dekker områdene som disse internasjonale retningslinjene retter seg inn mot. Som et norsk selskap som kun opererer i Norge forholder vi oss til norske lover og regler og de prinsippene som gjelder for god forretningsskikk i her. Fixrate tar avstand fra alle former for korrupsjon, hvitvasking, terrorfinansiering og skatteunngåelse. Vi anser dog risikoen for korrupsjon som liten i vår virksomhet; Vi har en standard transparent prismodell som gjelder for alle bankene som bruker oss, bankene og innskyterne får tilgang til den samme funksjonaliteten og den samme offentlige markedsplassen for annonsering etter bankinnskudd.
AML
Vedrørende hvitvasking og terrorfinansiering så er vi ikke involvert i pengestrømmene mellom innskytere og banker som benytter løsningen. Når et etablert innskudd blir sagt opp, skal det tilbakebetales til den kontoen det opprinnelig ble betalt inn fra, noe som er med på å redusere risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering. All kundekontroll gjøres av bankene når de tar om bord kunder som bestiller innskudd via Markedsplassen, og det er bankene som avgjør om de vil opprette et kundeforhold med en innskyter eller ikke, med bakgrunn i gjeldende regler.
Fixrate har all sin virksomhet i Norge, og er dermed skattepliktige her.
Vi benytter kun velrenommerte underleverandører som er kjent for å drive sin virksomhet iht. gjeldende lover og regler, og som har retningslinjer og rutiner som dekker de forannevnte områdene.
Barnearbeid
Vi blir iblant spurt om vi har rutiner for å sikre at vi verken ansetter barn eller medvirker til barnearbeid. Som et fintech som opererer i Norge så anser vi ikke dette som et risikoområde hvor vi behøver spesielle rutiner og retningslinjer.
Ledelse
Vi er fortsatt en relativt liten bedrift målt i antall ansatte, og vi har en transparent og enkel organisasjonsstruktur uten hierarki. I vårt daglige virke oppfordrer vi alle ansatte til å aktivt delta i utviklingen av bedriften og tjenestene vi leverer. Idéer er velkomne, det samme er også utfordring av status quo.
Transparent og uavhengig tilrettelegger
Selve kjernen i det Fixrate gjør er å være en nøytral og uavhengig tilrettelegger. Vi jobber hele tiden for å tilgjengeliggjøre informasjon som før var forbeholdt én- til-én dialog på en felles plattform. Vi har standardiserte produkter og priser noe som gjør det enkelt og oversiktlig for bedrifter å sammenligne.
Vi er en uavhengig part for både bankene og bedriftene som bruker plattformen. Det er ingen skjulte kostnader eller gebyrer.
Vi demokratiserer markedet for store bankinnskudd og forenkler og tilgjengeliggjør informasjon som før var vanskelig tilgjengelig.
Digitaliserer og effektiviserer prosesser innenfor bank
Vi lager et velfungerende marked for store bankinnskudd. Ny teknologi og nye digitale prosesser gjør verden mindre og informasjon mer tilgjengelig. Dette betyr også at makt forflyttes. Og transaksjoner som før var relasjonelt betinget, blir mer rasjonelle og heldigitale. Fixrate åpner opp og tilgjengeliggjør informasjon som før var forbeholdt en til en dialog, vi effektiviserer og demokratiserer markedet for bankinnskudd.
Personopplysninger og sikkerhet
Fixrate tar personvern og sikkerhet på stort alvor. Vi legger stor vekt på at all behandling av personopplysninger skal gjøres på en forsvarlig og etterrettelig måte. Det er vesentlig for Fixrate at alle som bruker tjenesten opplever dette som trygt og forutsigbart. Vi har som en intern målsetting at ingen brukere skal bli overrasket over hvordan deres persondata er blitt brukt og at vi aldri bruker persondata på en måte som oppleves som urimelig.
Fixrate sin personvernerklæring er tilgjengelig her: Fixrate personvernerklæring
GDPR – for brukere tilknyttet Innskyter
Brukere av tjenesten er nødt til å oppgi følgende opplysninger for å bruke tjenesten: Personnummer, navn, epost og telefonnummer.
Fixrate har rolle som databehandler for brukere av tjenesten.
Ved innskudd i bank overleveres innskyters personopplysninger den aktuelle bank. I de tilfeller hvor en innskyter ønsker å gjøre et innskudd i en bank, benytter innskyter funksjonalitet i løsningen for å oversende kontoåpners personopplysninger til banken. Kontoåpner har gitt eksplisitt samtykke til dette signert med BankID. Når innskyter åpner en konto hos en bank, etablerer innskyter (ved kontoåpner) og banken en direkte av tale hvor Fixrate ikke er part. I denne relasjonen er banken behandlingsansvarlig for personopplysningene som de mottar fra kontoåpner (inkludert personopplysninger de mottar fra Fixrate med kontoåpners samtykke).
Hvordan bruker Fixrate fødselsnummer for brukere tilknyttet Innskyter?
Alle som registrerer seg som brukere av Fixrate må logge inn med BankID. I den forbindelse får Fixrate brukerens fødselsnummer. Fødselsnummeret brukes for å identifisere brukeren.
Når en bruker logger inn på fixrate.no kan hen få tilgang til potensielt sensitiv informasjon om organisasjonens bankforbindelser og økonomi. Fixrate krever derfor alltid innlogging med BankID og registrerer brukere med fødselsnummer for å sikre at det er riktig person som logger inn. Å etablere kundeforhold med en bank er i tillegg underlagt regulatoriske krav som gjør at dokumenter som deles med banken må inneholde fødselsnummeret til den som skal opptre som kontoåpner.
Når Fixrate registrerer brukere sitt fødselsnummer brukes det slik som beskrevet her:
- For å identifisere hvem som logger inn. Alle brukere må logge inn med BankID når de registrerer seg første gang og når de skal logge inn senere. Når en bruker logger inn med BankID får Fixrate brukerens fødselsnummer fra BankID. Vi bruker det for å koble brukeren til riktig brukerkonto.
- I bestillingsdokumenter og identifikasjonsdokumenter som sendes til banken. Når en organisasjon skal åpne en konto i en bank må banken ha fødselsnummeret til den som skal stå som kontoåpner. Dette er et regulatorisk krav som alle banker må overholde. Dette gjelder i alle tilfeller hvor man skal åpne en konto i en bank, uavhengig av om kontoen åpnes gjennom Fixrate eller ikke.
- I kontoavtalen. I en kontoavtale med en bank vil banken alltid skrive fødselsnummer til den som er kontoåpner.
- I fullmaktsdokumenter. Fullmaktsdokumenter vil inneholde fødselsnummeret til de som gir fullmakt og den som får fullmakt. Dette er nødvendig for at banken skal kunne identifisere hvem som får fullmakt og hvem som gir fullmakt.
- På forsiden av alle signerte dokumenter. Alle dokumenter som er signert i Fixrate vil inneholde navn og fødselsnummer til den som signerer på forsiden. Dette er nødvendig for at den som mottar dokumentet skal se hvem som har signert dokumentet og kunne kontrollere at vedkommende har signeringsrett på vegne av organisasjonen. For alle signerte dokumenter vil fødselsnummeret også stå i selve dokumentet. (I dokumenter signert av bank, står kun den bankansattes navn).
GDPR – for brukere tilknyttet bank
Brukere av tjenesten i bankene må å oppgi følgende opplysninger for å bruke tjenesten: Fødselsdato, navn, epost og telefonnummer. Fixrate har rolle som databehandler for brukere av tjenesten.
Hvordan bruker Fixrate fødselsdato for brukere tilknyttet Bank?
Alle som registrerer seg som bankbrukere på Fixrate må logge inn med BankID. I den forbindelse får Fixrate bankbrukerens fødselsdato, som brukes for å identifisere brukeren og knytte den til riktig bank og brukerkonto.
Når en bankbruker logger inn på fixrate.no kan hen få tilgang til potensielt sensitiv informasjon om Innskytere som har bestilt og/eller etablert innskudd hos Banken gjennom Fixrate, og til bankens portefølje av innskudd hentet gjennom Fixrate. Fixrate krever derfor alltid innlogging med BankID og registrerer brukere med fødselsdato for å sikre at det er riktig person som logger inn.
Når Fixrate registrerer bankbrukere sin fødselsdato brukes det slik som beskrevet her:
- For å identifisere hvem som logger inn. Alle brukere må logge inn med BankID når de registrerer seg første gang og når de skal logge inn senere. Når en bruker logger inn med BankID får Fixrate brukerens fødselsdato fra BankID. Vi bruker det for å koble brukeren til riktig brukerkonto.
- I kontoavtalen. Som en del av sikkerheten i løsningen, må kontoavtalen signeres med BankID av en bankbruker før den oversendes til Innskyter. Fødselsdato vil ikke vises som del av BankID signaturen på dokumentet, kun bankbrukerens navn vises i signaturen.
Sikkerhet
Fixrate skal være trygt å bruke, både for bedriften, banken og den enkelte.
Det er mulig å lese mer om alle bankene som annonserer på markedsplassen, herunder om og i hvilket banksikringsfond banken er medlem av. Innskudd opp til 2 millioner i en bank som er medlem i det norske banksikringsfondet er dekket av innskuddsgarantiordningen. Nøkkeltall og mer informasjon om banken finner man ved å trykke på «Les mer om banken» på annonsekortet.
Fixrate gjør ikke en selvstendig risikovurdering av bankene på plattformen, men følger opp kvartalsvis at den enkelte bank fortsatt har gyldig konsesjon.
Banker som ønsker å ta vår tjeneste i bruk behandler dette som egen styresak. Det er opp til hver enkelt bank å vurdere hvorvidt den virksomheten de utkontrakterer til Fixrate, dvs. signering med BankID, er meldepliktig til Finanstilsynet under IKT-forskriften. Samtlige av de bankene som har søkt Finanstilsynet har fått aksept til å ta Fixrate i bruk.
Skyløsning
Fixrate benytter Amazon AWS som driftsmiljø. Alle data som Fixrates kunder legger inn på tjenesten lagres i dette miljøet. Avtalen med Amazon omfatter "AWS Financial Services Addendum". Dette er en tilleggsavtale som sikrer at alle data behandles i henhold til regler som gjelder for finansielle tjenester i Norge. Dette er også det samme regelverket som norske banker benytter for å kunne lagre data i en skyløsninger utenfor Norge. Alle data lagres i EU.
Digital signering
Fixrate benytter Signicat som leverandør av signeringstjenester og for digitalt dokumentarkiv. Signicat er en av de største leverandørene av digital signering og dokumentarkiv til banker og finanshus i Skandinavia. Avtalen med Signicat sikrer at tjenestene som leveres tilfredsstiller de samme kravene som norske banker stiller til denne typen tjenester. For denne delen av tjenesten er Fixrate også underlagt det samme regelverket og inspeksjonsregimet som Finanstilsynet benytter overfor norske banker.
Hva om Fixrate ikke er her i morgen?
Bedriftene er kunde i banken, pengene er plassert i de bankene bedriftene velger som motpartsbank. Fixrate er tilrettelegger, men pengene står plassert i banken. Dette betyr at om Fixrate skulle opphøre vil innskuddet fortsatt stå trygt plassert i den (de) bankene bedriftene har valgt via løsningen.