- Komme i gang
- Betingelser på innskudd
- Annonsene på markedsplassen
- Rentefond
- Roller og rettigheter
- Kundeerklæring
- Portefølje
- Rapportering
- For bank
- Sikkerhet og personvern
- Bærekraft i Fixrate
Reprisingskalkulator
Hent nye penger – uten å prise om de gamle
- Hvordan smarte kanalvalg og vår kalkulator kan spare banken for unødvendige kostnader
Når banken har behov for innskudd, står den overfor en viktig beslutning: Hvordan skaffer vi nye midler på en mest mulig kostnadseffektiv måte?
Hvilken markedsføringskanal og annonsestrategi banken velger påvirker kostnaden for nye, friske penger. Der sjansen er stor for å møte på kundene som banken allerede har, vil banken oppleve at det ikke bare er nye kunder som takker ja til tilbudet, men at også en del av de eksisterende kunden velger å benytte seg av det.
Banken vil da få en kostnad for reprising av eksisterende kunder på toppen av prisen de betaler til de nye kundene. Mao. den ekstra kostnaden for nye kunder er ikke bare forskjellen mellom renten nye kunder får og det banken betaler til sine eksisterende kunder. Hvor høy den ekstra kostnaden blir, avhenger også av andelen av nye versus eksisterende kunder som sto for volumet som kom inn på kampanjen. Jo flere av bankens kunder som hoppet på tilbudet, jo høyere blir marginalkostnaden for hver krone som kom fra nye kunder. For å begrense marginalkostnaden og unngå reprising gjelder det å velge kanaler og produkter der man i minst mulig grad møter på egne kunder*.
Vi har laget et verktøy – en reprisingskalkulator - som vi håper gjør det enklere for banken å beregne hvor stor kostnaden for nye penger blir, når man også tar hensyn til reprising av eksisterende kunder. Bruk den gjerne for å regne ut hva kampanjen faktisk kostet**, eller som et verktøy i beslutningsprosessen når nye penger skal hentes.
* Som Fixrate, der sjansen er veldig liten for at banken møter på sine eksisterende kunder - bare et lite tips fra oss😊
** I tillegg til reprisingskostnad, kommer tidsbruk hos bankens ansatte, markedsføringskostnader o.l.